Ocenianie Kształtujące w Naszej Szkole
 

            W roku szkolnym 2022/23  przystąpiliśmy do ogólnopolskiego programu SUS - Szkoła ucząca się. Jesteśmy jedną spośród 3000 placówek biorących udział w projekcie na terenie kraju,
a liderami w naszym powiecie. SUS to program wspierający zmiany podnoszące efektywność nauczania i uczenia się. Wprowadza ocenianie kształtujące, w którym najważniejszy jest proces zdobywania wiedzy przez uczniów. Ocenianie kształtujące na pierwszym planie stawia budowanie otwartej  relacji między nauczycielem i uczniem.
 
            Najlepiej strategię OK można przedstawić w 5 filarach dobrego uczenia się:

1.Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się:
- Nauczyciel określa co chce, by uczniowie osiągnęli. Cel formułuje w sposób zrozumiały dla uczniów. Pod koniec lekcji wraz z nimi sprawdza, czy cel został osiągnięty.
2. Podawanie kryteriów sukcesu ( nacobezu- na co będę zwracać uwagę):
- Nauczyciel sam lub z uczniami określa, co będzie brane pod uwagę, by osiągnąć cel; znajomość jakich treści będzie potrzebna przy ocenianiu.
3. Informacja zwrotna:
Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy z wyszczególnieniem dobrych elementów pracy i wskazaniem tego,  co należy jeszcze poprawić.
4.Współpraca:
- Uczenie się od siebie nawzajem, partnerski dialog między nauczycielem a uczniami.
5.  Samoocena:
- Nauczyciel wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską. Uczniowie  na podstawie podanych kryteriów oceniania weryfikują swoją wiedzę.
 
 
          Korzyści ze stosowania oceniania kształtującego:

1. Szkoły stosujące ocenianie kształtujące postrzegane są jako  pozytywne, wspierające środowisko uczenia się.
2. Uczniowie stają się samodzielni i odpowiedzialni, nie boją się jasno komunikować swoich potrzeb i wątpliwości.
3.Rozwijają ważną dla ich przyszłości kompetencję – uczenie się.